Vulkanen, eilanden, meren, chocolate y mucha gente.

geplaatst in: MiddenAmerika, Nicaragua | 7

Dag 15

Donderdag 2 November: Vulkaan hoppen

We waren erg welkom in de tuinen en cabanas van Tony en Danielle en werden flink in de watten gelegd.

De pratende Danielle en de rustige Tony.
Heerlijk ontbijtjes had ze voor ons gemaakt

We noemen onszelf hier wederom Maria en Michael. Dat zijn de namen die onze gids “Fernando” uit Ecuador ons een keer gegeven heeft omdat hij Jet en Geert veel te moeilijk vond. Hij koos de namen uit onze doopnamen Zie blog https://jetengeertopdefiets.nl/2021/12/nachi-cocha-laguna-de-pez/

Ze waren super aardig en wilde het allerbeste voor ons. Tony had 2 maanden geleden een ongeluk gehad met de moterzaag. Daardoor was hij zijn arm bijna helemaal kwijt geraakt, zijn pink kan hij nu niet meer bewegen. Hij wilde er niet te veel over praten en is nog volop aan het revalideren. We hadden met hem te doen.

De medische zorg is in Nicaragua gratis. Tony is dus “gratis” geopereerd en heeft “gratis” in het ziekenhuis gelegen. Ook als ons hier iets zou overkomen, worden we gratis behandeld tenzij we naar het privee hospitaal in de hoofdstad gaan, dan moet onze verzekering alles betalen. Afijn, laten we hopen dat het niet nodig zal zijn.

2023 is ook het eerste jaar dat ze weer gasten kunnen ontvangen sinds 2018. In 2018 begonnen de onrusten in Nicaragua en zijn er veel mensen uit de politiek of vermoord en gevlucht, waaronder ook Stef Biemans (en zijn schoonfamilie) een bekende documentaire maker uit Nijmegen die jaren in Nicaragua heeft gewoond. Veel van zijn documentaires kun je nog terugzien bij de VPRO.

In 2020/2021 had de wereld last van het corona virus en in 2022 was er een grote overstroming op het eiland waardoor hun hotel onbereikbaar was. Het is dus geen wonder dan Danielle maar bleef praten, ze moest al die tijd inhalen. Ze zijn heel goed op de hoogte van de politieke situaties in Europa, Amerika en midden en Zuid Amerika (andere landen weet ik niet).

De weelderige tuin van Daniella en Tony, achterin is “ons” huisje.

Rondje fietsen om de vulkaan

We besloten om een dagje om de vulkanen te fietsen zonder bagage en dat voelde erg licht.

Echter, hier werd het toch moeilijk, we de verkeerde afslag genomen.
Tussen het echte boeren leven bleven we een paar kilometer lopen
Ossenkarren kom je hier nog veel tegen.
Zo ook, paarden op het voetbalveld
Voortdurend zagen we deze vulkaan op de achtergrond
En dit was de andere vulkaan.
Dit was de eerste pauze, in het dorpje Altagracia.

We dachten er eerst nog aan om ook rondom de 2e vulkaan te fietsen, maar och, waarom zouden we het ons moeilijk maken? Toen zijn we omgedraaid.

Dit was de 2e pauze. Een mooie plaats aan het meer bij een chocolade fabriek.

Als we een goede beoordeling voor ze schreven, kregen we een versgeperst sapje gratis. Dus och, wij zijn ook de beroerdste niet, dus dat hebben we maar gedaan

Hier onze derde pauze, op aanraden van Tony. Het eten was goed en het koude biertje heerlijk.
Het uitzicht was perfect
Onderweg heeft deze schoenenpoetser Geert zijn kloffies onderhanden genomen.
En overal hing vandaag de (vuile) was buiten.

Het was dan ook een mooie warme dag zonder regen!

Dag 16

Vrijdag 3 Oktober: onderweg naar Granada

We hebben heerlijk ontbeten bij Tony en Danielle en zijn toen rond half 9 aangefietst om de boot van 9 uur te halen. We moesten weer bij 3 loketten betalen, maar dat wisten we inmiddels, dus dat liep gesmeerd.

Dit was de stuurman met zijn assistente. Eten, eten, eten, dat konden ze goed. Dikke mensen kom je veel tegen.

Het was een saaie drukke weg waar soms het verkeer nauwelijks uitwijkt voor ons, dus doen wij het maar voor hun.

Langs dit wegrestaurant hebben we ieder een broodje met koffie genomen. Het stonk er vreselijk want de afvoerput zat verstopt en daar waren ze driftig mee in de weer. Achtja, voor 1 dollar kun je ook niet zo veel verwachten.

5 kilometer voor het einde van de route brak de hel los. De duivel gooide er in een keer al het water naar beneden. Het goot! We besloten onder een klein afdakje te gaan staan bij een huis maar al vrij snel werden we binnengelaten en kregen we ieder een stoel.

Onder hun afdak zaten we droog.
Niet veel later kregen we er ook nog koffie bij.

We kregen ook al hun beesten te zien, dit is slechts een gedeelte. Er liepen nog een aantal honden rond en er zaten nog kippen en vele muizen (slangevoer) in hokken. De mooie beestjes hadden ze voor de verkoop.

We wilde ze wat geld geven, maar dat wilde ze niet. Toen hebben we alle kinderen maar een koekje gegeven en dat waren er ook heel wat.

Het was een rommelig geheel. Dit is de keuken, de woonkamer was niet veel luxer.
Hele straten stonden blank na deze stortbui.

Ons hotel waar we naar toe wilde hadden we de vorige dag al geboekt omdat we op zaterdag een kayak tocht wilde doen en die moesten we ook al boeken. Eigenlijk is dat helemaal niets voor ons om al zo ver vooruit te bepalen wat we gaan doen, maar ja soms is het beter zo, anders lopen we mooie dingen mis.

In de avond zijn we de levendige stad Granada ingelopen. Overal zijn kraampjes, winkeltjes, muziek, vette baklucht en heel veel mensen. We hebben er lekker gegeten.

Dag 17

Zaterdag 4 November: Kayak, bezoek aan Granada, chocolate factory en de vulkaan

Vroege ochtend met de Kayak

Deze activiteit hadden we al besproken. Om half 6 zaten we al aan het ontbijt en om 6 uur werden we met de taxi opgehaald. Het was een kort ritje naar de vele eilandjes die in het meer liggen. Ze zijn gevormd door een vulkaanuitbarsting die deze rotsblokken uitgespuugd heeft, vele honderden karen geleden.

We peddelde met een gids door het water.

Het was nog rustig om 6 uur. We zagen veel apen en witte eekhoorns hoog in de bomen. Te ver weg om foto’s te maken. Ook zagen we onderstaande vogels: Hij heeft wel verteld wat het waren maar dat vergeten we dan weer. Wie het weet mag het zeggen, dan voeg ik de namen toe.

De tocht in de kayaks was erg mooi. Hier een impressie

We hebben even aangelegd op het eiland San Pablo

Rond 9 uur waren we weer terug en konden we verder met het dagprogramma.

Dit zijn vleermuizen oftewel murciéllago. De gids vond het knap dat ik dat woord kende in het spaans.

Ochtend en middag wandeling door Granada

Het was een ongelofelijke drukte in de stad.

De wandeling naar het centrum
Tussendoor een begrafenis

We waren een bureau aan het zoeken omdat we nog graag naar een actieve vulkaan wilde hier in de buurt. Op een groot plein kwam een aardige jongeman naar ons toe die vroeg of we een tour wilde maken naar de vulkaan. We zeiden gelijk “JA”, dus hij blij en wij blij! Hij vond ons zo aardig dat hij gelijk onze gids werd om heel Granada te laten zien. Eerst gingen we naar een hele grote markt waar alles te koop was.

De ingang van de overdekte markt
Vis, Vlees, Groente, Fruit, noem het maar op, het was er allemaal te koop
Zo ook, alle kleding die je maar kunt bedenken.

Geert vroeg aan onze gids of ze hier een natuurlijk medicijn hebben tegen huiduitslag. Nou dat zag hij wil zitten, hij ging overal navraag doen. Eerst werden er kruiden aangeschaft die nog gekookt moeten worden en daarna kan hij daarmee onder de douche. Later nam hij ons nog mee naar een natuurgenezer. Daar heeft Geert pillen gekocht die hij 2x daags, 10 tot 15 dagen lang moet innemen en een zalfje. Dus dat wordt even slikken en smeren.

Grote mensen hebben ze hier ook.
We gingen naar een Oompa Loompa Chocolate factory
Daar werden we aan het werk gezet.

De opzet was dat we daarna vele soorten chocola zouden kopen en dat hebben we ook gedaan. Het smaakt heerlijk.

Tot slot nog een oud kerkje
en een kleine schoenreparatie.

Dit was het middagprogramma

De avond, Vulcán Masaya

Met een toeristenbus werden we rond 4 uur opgehaald op het grote plein. Er zaten nog 2 nederlanders in de bus, dus we konden onze avonturen even uitwisselen. Als het goed is, lezen ze deze blog nu ook.

Na een uurtje rijden waren we er. Het regende pijpenstelen dus we moesten even wachten met uitstappen maar we stonden wel gelijk aan de voet van de vulkaan.

Met deze armbandjes hadden we vrije toegang
Je zag de lava borrelen
Het oog van de vulkaan

We hebben daar een kwartiertje rondgelopen. Toen begon het weer te regenen en zijn we weer in het busje gestapt

Toetje

We hebben wat gegeten en als toetje kregen we een verkiezingsprogramma van de Voice, met een 10 koppige jury

Morgen moeten we maar weer gaan fietsen, want zo maken we zoveel mee op een dag en dat kost me veel te veel tijd om te bloggen!