Naar León en in León

geplaatst in: MiddenAmerika, Nicaragua | 7

Dag 18

Zondag 5 november, uphill met de fiets

Gelukkig weer op de fiets, dan is er meestal minder te beleven en ben ik zo klaar met de blog

Enige interessante plaatje van de dag
Niet ver daarna hebben we vissoep gegeten met een grote krap en vis erin. Het was nog geen eens lekker

We moesten veel klimmen deze dag langs drukke wegen. Het was ook erg heet en vochtig, gelukkig geen regen! Langs de Pan-American Highway kun je het beste fietsen omdat deze een brede vluchtstrook heeft. Op andere wegen raast het verkeer dicht langs ons vandaan. We hebben 2 ongelukken gezien. Bij de 2e lag een vrouw midden op straat, dat zag er niet zo goed uit.

Er stopte nog een papa met 2 kindjes die vroeg of we met hem mee wilde rijden. Hij had een bakkie waar fietsen achterin konden maar we hebben hem vriendelijk bedankt.

In een smoezelig dorpje hebben we het eerste beste hotel genomen. Het leek gerund te worden door een stel sjagrijnige nonnen. We konden geen glimlach ontdekken, ook niet tijdens het eten want het was tevens ook een restaurant. Wel heb ik geslapen als een blok op een smoezelige warme kamer met een hard bed en veel geluid van het verkeer.

Dag 19

Maandag 6 November: Naar León

Een beloning voor het klimmen van de ene dag, is dat je daarna mag dalen. Alleen dat gaat zo snel. Het waren heerlijke rustige wegen vandaag.

Dit waren de uitzichten.
Iets later kwamen ons heel veel bussen tegemoet. Dit is nummer 8, we hadden geen idee dat er nog 242 zouden volgen

We hebben het even opgezocht op internet https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:146295-llegan-a-managua-250-buses-mas-procedentes-de-la-republica-popular-china.

Nieuwe Chinese Yutong-bussen (samenvatting)

Danilo Sánchez, voorzitter van de Regionale Unie van Collectieve Transportcoöperaties (Urecootraco) , dankte God, commandant Daniel Ortega en Compañera Rosario Murillo, voor deze nieuwe vloot bussen die ze aan transporteurs leveren.

“Dit betekent veel voor de mensen, het betekent dat de mensen zullen blijven rijden met nieuwe bussen, om 2.50 uur (córdobas); hier gaat niemands tarief omhoog, de mensen zullen blijven genieten van het sociale tarief met nieuwe bussen, met een Chinese bus “, zei hij.

Sánchez benadrukte dat ze met de 250 bussen die maandag 6 november in Managua zijn aangekomen, 500 eenheden voltooien, ” en volgend jaar zijn ze van plan nog eens 2.000 bussen in te zetten; de belofte van commandant Daniel en Compañera Rosario wordt nog steeds nagekomen. “

León

Rond 2 uur waren we al in het hostel dat we onderweg via booking.com hadden gereserveerd.

Daar kon ik even lekker hangen in een hangmat en een duik nemen in het zwembad.
De tuin staat weer vol met kamerplanten.

We zijn León ingelopen. Het is de eerste mooie stad die we tot nu toe hebben gezien.

Het is ook levendig. De kleintjes met de grote hoofden moeten de Indigénes (inlanders) voorstellen. De grote poppen de Spanjaarden. Het is ook een protest dans.
De eerste muurschildering is al vastgelegd. Dit is een opstand tegende studenten.

Dag 20

Dinsdag 7 November

Zandboarden vanaf een vulkaan Cerro Negro

Iets na 8 uur werden we opgehaald bij ons hotel. Na de inschrijving gingen we met een oude bus, gevuld met zo’n 16 backpackers en wij naar de vulkaan.

Het is knap hoe deze chauffeur in een oude bus naar boven reed.
Over deze vulkanische bergen met veel los zand, diepe kuilen en waterplassen.
Het was een schitterende wandeling naar boven toe

Wij waren duidelijk de oudste deelnemers tussen al dat jonge grut. Vaak zeggen we dat we met de fiets zijn, dan voelen we ons weer wat jonger en krijgen we meer respect. De gids adviseerde mij als enige om iemand anders mijn zandboard te laten dragen (kosten 5 dolar). Maar ja, dat is mijn eer te na natuurlijk!

De eerste helft zit er hier op. Zie je wel hoe sterk ik ben!
De omgeving was schitterend
Ruw en puur
Bijna boven
Daar diep beneden was het einddoel. Je ziet het niet goed, maar het was wel heel diep.
Bijna klaar voor de start
Geert ook.
Daar gingen we dan.

Het was leuk, spannend en erg mooi. Mogelijk krijgen we nog wat betere foto’s, Die zal ik dan later plaatsen.

Dit T-shirt kregen we er “gratis” bij.

Free tour in León

Om 4 uur vertrok de “free tour” bij het toeristenbureau. Er waren heel veel mensen die met de Engelstalige gids meegingen (waaronder Geert) en slechts 3 met een Spaanstalige, waaronder ik dus. Het was wel een beetje hooggegrepen en ik heb niet alles verstaan, maar wel weer wat geleerd. Veel ging over de geschiedenis van dit land, maar het is teveel om het allemaal op te schrijven.

Hier nog een paar plaatjes maat ik heb niet meer goed mijn best gedaan.

De witte kathedraal van binnen
Een oude kerk die ook bijzonder was.
Reagen heeft hier alles verkloot, Deze muurschildering drukt dat uit.

Als ik tijd over heb, zal ik het nog eens uitleggen. Oké, nog een weetje….

ik vroeg aan de gids wie er nu voorrang heeft op een kruispunt. Hij zei, de weg van noord naar zuid eo, heeft voorrang op de weg van Oost naar west eo. Ik vroeg, maar hoe weet je dan van welke richting je komt? Ja, zei hij, daarom is het hier zo’n puinhoop in het verkeer. Dit alles geconverseerd in het spaans, dat dan wel wel.