Adios Costa Rica, bienvenido Nicaragua

geplaatst in: Costa Rica, MiddenAmerika, Nicaragua | 13

Dag 12

Maandag 30 oktober: Op de plaatst, rust!

Geen enkele stad in Costa Rica is mooi. Zo ook Liberia niet. We hadden het snel bekeken

We zijn een paar winkels in en snel weer uit gelopen.

Nadat we wat eten hadden gekocht zijn we teruggegaan naar ons hostel.

Dit is de binnentuin. Op de achtergrond zie je de deur en het raam van onze kamer, met airco.

Daar hebben we ons de hele dag prima vermaakt, verder waren er geen bijzonderheden. Nou ja, eentje dan, de gastvrouw en man waren bijzonder aardig. Ze verplaatste onze was, dan weer in de zon, dan weer uit de regen, ze had het er druk mee, maar deed het graag. We hebben een praatje gemaakt met een stel uit Canada. Ze zijn “gewoon” aan het werk hier en zijn vluchtelingen voor het ontwijken van het koude weer.

Dag 13

Dinsdag 31 oktober, Laatste dag in Costa Rica

Oktober is hier nog regenseizoen, maar November niet meer. Dus vanaf morgen komt alles goed als tenminste onze lieve heer daar ook rekening mee houd.

Er ligt hier al dagen een orkaan op de loer. Het zal het werk van de duivel zijn .

Het was een makkelijke route. Slechts 66 km, redelijk vlak en geen enkele stijle klim.

We zagen een hond met 3 pootjes, het kan dus wel…
Rond 1 uur stonden we al voor deze poort

Dit is de ingang een camping en een plaats waar ook “cabanas” zijn. Het wordt beheerd door een ouder stel uit Zwitserland die graag terug zouden wiilen maar ze moeten het dan eerst nog verkopen en kopers hebben ze niet.

Ze heeft ons de campeerplaatsen laten zien maar voor 20 dollar mochten we ook in een cabana huren.

Daar hoefde we niet lang over na te denken. Het regenseizoen is nog niet afgelopen…
We kregen er 2 grote honden bij.
Met dit uitzicht over een rivier met krokodillen, alleen hebben we die niet gezien.

Samen met de honden hebben we een mooie wandeling gemaakt, die wezen ons de weg.

Er waren veel veel bijzondere bomen. Slechts een hele grote heb ik op de foto gezet.
Bloemen in overvloed
Mooie uitzichten
Goed kijken! Dan zie je een hagedis snel over het water lopen. Daarna hardwerkende mieren.
De honden jagen een geit op. Hier staat deze veilig, zo kunnen ze er niet bij.
Het was een beetje modderig en glibberig.

Vrij dichtbij hoorde we brulapen maar we konden ze niet ontdekken

We zagen nog wel een luiaard hangen in een boom
Ook hier hebben we de krokodillen niet gezien of gehoord.

Dag 14

Woensdag 1 november, op naar de grens van Nicaragua
Eindelijk apen gespot, op de camping

We hebben op de camping onze overige Costaricaanse dollars omgewisseld voor Amerikaanse dollars. Daar kunnen we in Nicaragua mee betalen. De lieve mevrouw van de camping heeft ook onze “uitreiskosten” voor Costa Rica geregeld. Dat scheelde weer ern hoop gedoe bij de grens.

De route was makkelijk vandaag. Gewoon de grote weg volgen, grens over, bootje op en dat was het.

Voor de grens met Nigaragua stond een kilometers lange file. Alle vrachtauto’s die ons de afgelopen dagen hadden ingehaald, haalde wij daar weer in.

Dit was Costa Rica:

• Groen
  • Bijzonder aardige mensen
  • Stijle klimmetjes
  • Eten was goed
  • Drukke wegen (ook rustige)
  • Veel uitlaatgassen
  • Weinig afval langs wegen
  • Alles is net en schoon
  • Mooie campings en hostels
  • Duur, vooral de parken
  • Veel dieren waarvan wij er helaas maar enkele gezien hebben.
  • veel honden
  • weinig vogels…
We moesten lang wachten voor de grens, toen we er eindelijk doorheen waren, was er niemand meer.

Overal moet je geld betalen: als je bovenstaand gebouw binnen wil ( 1dollar), 1 keer voor de migratie te regelen (3 dolar) en een soort toeristenbelasting (10 dolar). Maar we zijn binnen!

Nigaragua

Ondanks dat het 1 november is (het droge seizoen begint dan) werden we verwelkomt met een enorme plensbui met flink veel onweer. Gelukkig konden we snel schuilen bij een terras langs de grote weg. Daar rekende Geert 3 koffie af en moest hij 1 dollar betalen, hij dacht dat hij het niet goed had verstaan…

Het is hier gelijk wat rommeliger langs de weg. Ook de mensen zien er weer anders uit. Ze lijken minder vriendelijk, maar ze zijn het toch wel. De huizen zijn armoediger en vooral ook slecht onderhouden.

En er lopen koeien op de snelweg, begeleid door een cowboy
Deze vulkaan, op een eiland in het meer, kwam onderweg steeds dichter bij.

Met de boot wilde we naar het eiland. De Italiaanse restaurant houder zei dat we nag 1,5 uur hadden, maar geen probleem, we konden bij hem een hapje eten en een welverdiend biertje drinken.

Hij gaf optijd de rekening en zo konden we weer naar 3 loketten om te betalen

• Een keer om het terrein op te mogen
  • Een keer voor de passagiers
  • Een keer voor de fietsen.
De boot
Het eiland

Het was even zoeken naar een hostel of iets dergelijks. We hadden beide geen zin om op een camping te gaan staan. We zijn uiteindelijk terecht gekomen Hostel “tranquilo”. Het wordt beheerd door een achtpaar uit Slowakije en zij kan niet ophouden met praten. We hebben wat met ze gedronken en we kregen een stormvloed van woorden over ons heen (engelstalig). Ik werd er moe van, Geert iets minder.

Er staan hier 6 bedden, maar gelukkig hebben wij de kamer voor ons alleen. Morgen eens even kijken hoe de omgeving eruit ziet want het was al donker toen we aankwamen.

Vinden jullie het leuk om het te volgen? Zijn er nog op of aanmerkingen of is het goed zo?

13 reacties

1. Ine

Het is super leuk zo, jullie avonturen, de foto’s de muziek en de humor. Het is altijd erg vermakelijk om te lezen. En dat jullie de honden meenamen op wandeling vond ik een geruststelling.

2. Jan Jaap

Zoals altijd een plezier om jullie te volgen, Jet. We kijken elke dag weer uit naar het volgende stukje. Prachtige foto’s & filmpjes ook. Lekker zo doorgaan dus!

3. Willemien vd Boogaard

In Nederland is het ook nog steeds regenseizoen! Jammer dat je niet zoveel dieren zag. Ik dacht dat Costa Rica erom bekend stond…
    Je blog is leuk, grappig en spannend, Jet! Dus lekker zo doorgaan.

4. Yolanda

Erg informatief en leuk om te lezen! Door alle foto’s krijg je een beeld van de tocht, vol afwisseling. Groeten uit het natte kikkerlandje

5. Mirian

Ik vind het heel leuk om te lezen met de mooie foto’s en filmpjes erbij.
    Ga zo door Jet, tenzij je het zelf niet meer leuk vindt…..
    Een mooie voortzetting samen.

6. Nel

Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties ! Erg leuk geschreven, ik moet altijd wel lachen tijdens het lezen !! Als jullie genieten doen wij dat hier ook !!

7. Paul

Tuurlijk is het leuk. Liever een eerlijk verslag dan een reisgids epistel. Ik kan me helemaal voorstellen dat je wel eens een hostel wilt ipv in de tent op een camping. Bijvoorbeeld als het veel regent. In NL stormt het, bij jullie vast niet. Geniet ervan!

8. Kees

Ik volg jullie al een tijdje met belangstelling. Maar nu jullie in Nicaragua zijn volg ik jullie reis met extra aandacht

9. John

Erg leuk Jet. Ik lees de verslagen weer met veel plezier. Goede reis verder.

10. Annemarie De Jong

Superleuke verslagen. Altijd weer leuk om te lezen wat jullie beleven. Veel plezier weer, hopelijk ook met iets meer zo’n! Ik kijk weer uit naar het volgende verslag!

11. Hanneke van der Aalst

Het blijft leuk om te lezen, en verveelt nooit. Nog niet een blog. Het is telkens weer mooi meegenieten. Mooie foto’s, en de verslagen zijn informatief, grappig en soms spannend.
    Het blog, heeft bij ons een naam gekregen. We kijken elke ochtend uit naar weer een “Jetje”. En we hopen op nog heeeeeel veeeeel “Jetjes”.