Tehuacán, Zapotitlán y el Jardin Botánico: “Helia Bravo Hollis”.

geplaatst in: Mexico, MiddenAmerika | 5

Dag 71

Vrijdag 29 december, van Teotitlán naar Tehuacán

Het eerste deel van de route was mooi en rustig.

We fietsen tussen de bergen en de kaktussen (klik voor vergroting)

Na dit dorpje, waar nog een fietspad liep, kwamen we op drukke wegen terecht.

Het lijkt alsof een mensenleven ze hier niet zoveel kan schelen. Sommige auto’s en vrachtauto’s suizen dicht langs ons op. Het lijkt mij helemaal niet leuk om iemand dood te rijden, maar bij sommige lijkt de snelheid boven alles te gaan.

We zagen nog een kunstwerk naast de drukke weg, we weten niet wat het voorstelde.

In Tehuacán hebben we een hotel gezocht. Daar is Geert gelijk naar bed gegaan omdat hij last heeft van zijn buik en darmen. Ik ben alleen gaan eten in de grote stad.

Met heel veel lichtjes
En een mooie kerk.
Ik koos voor een bord met veel groente en het gebruikelijke biertje. Het was niet zoveel dus een toetje met fruit en yoghurt kon er nog makkelijk bij.

In het restaurant zaten aan 3 tafels ook mensen alleen te eten. Dat voelde wat beter, maar het blijft ongezellig. Kijken of het morgen beter gaat met Geert…

Dag 72

Zaterdag 30 december, Zapotitlán

Vanochtend hebben we overlegd “wat te doen”? Uiteindelijk hebben we besloten om naar een park verderop te gaan want daar zou een mooie camping zijn. Geert dacht dat het zou lukken: Een kort ritje van 22 km en 300 HM. Het hotel waar we zaten was niet uitnodigend genoeg om er een nacht extra te blijven.

Tijdens de rit kwam Geert amper vooruit. Het werd duidelijk dat een dagje rust beter geweest zou zijn.

Hier keek ik even achterom naar de grote stad en moest ik lang wachten.
Omdat ik besloten had achter Geert te blijven fietsen, kwamen we tegelijkertijd aan bij een zoutwinningsgebied.
Bij aankomst in Zapotitlán bleken er in het dorp een heleboel hotels te zijn.

Dat was een goede uitkomst voor Geert. Ik heb hem op een bedje gelegd en ben vervolgens naar de botanische tuin gegaan.

Direct na de ingang van dit park moest ik entree betalen en er stond ook een gids die mij rond wilde leiden. Ik mocht hem geld geven “wat ik hem waard vond”. Ik vond het een goed idee, want dat maakt een wandeling altijd veel interessanter. Dus ik had een gids voor mij alleen!

Hij kon een beetje engels, dat sprak hij, als ik het spaans niet helemaal begreep. Hier een korte impressie.

Tetetzo. Deze cactus groeit 2 cm per jaar. Sommige zijn wel 8 meter hoor, dus 400 jaar oud is geen uitzondering. Het hele gebied staat er vol mee.

De top (cima) bereikt op een uitkijktoren van 6 meter, de cactussen zijn nog groter.
Zeer giftige plant. Bij het eten van een blaadje ga je heel langzaam dood. Het begint met geen gevoel in handen en voeten en kruipt zo uiteindelijk naar je hartspieren. Je hebt nog een week te leven als je geen tegengif gebruikt want dat schijnt er toch wel te zijn.
Van de blaadjes van deze plant wordt Geert beter. Hij heeft er wat van gegeten, dus dat gaan we morgen zien.

Hij heeft me ook nog van alles verteld over de vogels die we zagen maar omdat mijn telefoon leeg was heb ik ze niet meer op foto. Helaas ben ik ook de naam vergeten maar ik hoor ze wel steeds zingen.

Ik vroeg hem of ik via een mooie route terug kon lopen naar het dorp. Hij heeft me uitgelegd op de telefoon hoe ik terug moest lopen. Toen mijn telefoon leeg was, besloot hij om met mij mee te lopen. Onderweg liet hij me oude resten van graven (tumbas) zien en vetplanten die om kleine bomen kronkelen om zich daaraan vast te houden. Alles had een naam natuurlijk, maar die ben ik vergeten…

Hij raapte voor mij nog een stukje aardewerk op van meer dan 500 jaar oud en een steen met de naam silex (naam onthouden!) waarvan vroeger messen en speerpunten werden gemaakt.

Onderweg verzamelde hij alle afval op en hij vond de mentaliteit van de Latijns Amerikaanse landen ernstig.

Er was ook nog een feestje onderweg. Zoals jullie inmiddels ook weten maken ze van iedere gelegenheid een feest. Ditmaal was het van een jongetje dat 3 jaar oud werd. Dat wordt hier altijd groots gevierd. Het heeft te maken dat in Betlehem alle kinderen vermoord werden van 3 jaar, in de tijd dat jezus dat ook was. (feest van de onnozelen kinderen).

De meisjes hebben groot feest als ze 15 jaar worden. Ze kunnen daarna een gezin gaan stichten. Ze krijgen hier nergens voorlichting over seksualiteit, thuis niet en op scholen niet. Vandaar dat er veel veel tienermeisjes al moeder zijn. Maar ja, ieder kind is een geschenk van god, dus durf daar maar eens wat van te zeggen!

Het was alweer 6 uur toen ik bij ons kleinschalige en gemoedelijke hotel aankwam. De eigenaar grapte nog “je man kan wel dood zijn”. Maar hij leefde nog en ook Geert vind het fijner om hier te zijn dan in de grote stad. Dat voelt ook veel beter.

Naast het hotel heeft de familie ook een pizzeria. Papa bakt, Mama regelt de zaakjes en de zoon is de pizza courier. Er werd flink wat piza gebakken en weggebracht, dat zal wel voor het feestje geweest zijn. Slechts een klein deel heb ik opgegeten. Geert heeft het bij een partje gelaten.

Dag 73

Zondag 31 december, oudjaarsdag

Nou ja, op oudjaarsdag is hier voor ons niet bijzonder. Het is enkel een datum.

Geert is nog steeds niet in orde, dus hebben we besloten om hier nog een dag extra te blijven. We zijn samen naar de botanische tuin gegaan. Ditmaal met de gids “Armando”. we wilde ook graag een kijkje nemen bij de zoutwinning en daar heeft hij ons mee naar toe genomen. Het was een hele mooie wandeling.

Ditmaal was de wandeling meer door de omgeving met onze zingende gids Armando met mondkapje.

Begin punt
Armando, de zingende gids. Hij heeft jaren in Amerika gewoond. Illegaal is hij destijds de grens overgestoken. “De staten die vroeger door Amerika zijn ingepikt van Mexico, zijn nu weer half Mexicaans” grapte hij.

Er is hier ook een film opgenomen, “La Rey de Herodes”. Het landschap nodigt zich daar ook voor uit. Ik denk steeds cowboys te paard tegen te komen maar die waren er niet.

Het ritueel op oudjaar.

We werden gewassen met de bladeren van deze boom, hij waste ons hele lichaam daarmee. De ogen moesten we dichthouden. Hij had een grote schelp bij (ongeveer 30 cm doorsnee) en daar blies hij op, ook weer rondom ons lichaam, diverse keren. Zo kon je “schoon” het nieuwe jaar in. Helaas is het filmpje mislukt dat ik daarvan dacht te maken. Maar laat jullie eigen fantasie maar werken.

Hoe wordt het zout uit Zapotitlán Salinas verzameld?

Voor de zoutwinning is de techniek veranderd. Vroeger werd het water opgeschept in kleipotten en wachtten ze tot het verdampte. Men verwijderden het zout vervolgens in stukjes. Momenteel wordt het verzameld in zwembaden of patio’s die ze vullen met water dat via een slang of benzinepomp uit putten wordt gehaald. .

Na 5 tot 8 dagen beginnen zich kristallen te vormen, die in de vorm van heuvels worden verzameld. In tegenstelling tot traditioneel tafelzout is deze variant niet geraffineerd.

Dit zout product bevat slechts 35 procent natrium en is rijk is aan 200 mineralen zoals zink, kalium, calcium onder andere.Om een ​​meerwaarde aan het product te geven en winstgevend te zijn, hebben sommige producenten geïnnoveerd met het zout. Ze gebruiken het voor verschillende producten zoals avocado, ui, knoflook, enz.

Deze olifanten-voet boom, geeft je kracht als je deze aanraakt. Dat hebben we bij deze gedaan.
Dit was de oost van deze dag. Twee fossielen van een Turritella (puntige schelp) en enkele onix stenen.

In Nederland is het al nieuwjaar, wij lopen 7 uur achter. Onze kinderen hebben we al aan de lijn gehad. Wij zijn daarna naar het centrum van het dorp gelopen. Groot was het niet maar wel bijzonder.

Uiteraard was er weer een kerk. Om 22.00 uur begint hier de mis waarbij het hele dorp aanwezig, is werd ons verteld.
Jesus aan het kruis was kuis aangekleed.
Natuurlijk was er ook een kerststal met vele schaapjes op het droge.
En een pop die om 12 uur in de fik wordt gestoken om al het slechte van het afgelopen jaar achter zich te laten.

In een restaurant lieten andere gasten hun gerecht proeven. Het smaakte goed dus dat bestelde ik. Geert hield het alleen nog bij rijst, maar dat is alweer meer dan wat hij eerst at. Ik kreeg van de andere gasten ook nog een flink glaasje mescal. Het zijn allemaal schatten die ons het beste gunnen.

Een oudejaarsfeestje. Ook hier kregen we weer drankjes en een man van een cafe nodigde ons uit en daar kregen we warme vruchtensap.
Toen we terug kwamen in het hotel had de baas al goed van de mescal gesnoept. Wij mochten ook een beker mescal, maar we hebben hem vriendelijk bedankt. Ze wilde wel graag poseren voor ons.
En zoals altijd wilde ze ook nog even met Geert op de foto.

Daarna gingen ze gezamenlijk naar de kerk waar dus om 10 uur de mis begon. Wij hebben het nieuwe jaar niet afgewacht en nadat ik dit geschreven had, ben ik ook mijn bedje ingedoken.

Laat het nieuwe jaar ook hier maar komen!

We wensen jullie een “prikkelend”, gezond en gelukkig 2024! Hasta Luego.