Weer op de fiets

geplaatst in: Mexico, MiddenAmerika | 2

Dag 74

Maandag 1 januari, nieuwjaarsdag.

Boven mijn verwachting trok Geert deze ochtend zijn fietsbroek weer aan. Dit was een goed begin van het nieuwe jaar.

We ontbeten en vertrokken zonder iemand van het hotel gezien te hebben. We denken dat ze nog met een kater hierboven ergens in bed lagen.

Het was een mooie route door de cactus woestijn, voor een groot deel onverhard. Omdat we veel informatie hadden gekregen van de gidsen over deze omgeving, was het geheel nog mooier en boeiender om te beleven.

We gingen op weg naar de dinosaurios.
Het informatiecentrum legde ons uit wat er te zien was en dat je daar 2 uur voor moest wandelen. Toen heb ik maar een foto genomen van zijn schermpje. Er zouden enkel wat afdrukken van de poten te zien zijn geweest.

Na zo’n 40 km was de weg geasfalteerd en verdwenen ook de cactussen. Het landschap was niets bijzonders meer. Een paar kilometer voor ons einddoel, kreeg ik nog een grote fles water van een automobilist.

We belanden in een groot modern hotel
Met een hele grote kamer waar wel 6 fietsen in konden staan.

We waren daar de enige gasten. Het zag er niet naar uit dat ze veel winst maakte .

We zijn het dorp Ixcaquixtla ingelopen op zoek naar hiërogliefen en een restaurant. Beide hebben we niet gevonden. Een grote meevaller was, dat we nog wat eten bij ons hadden, zonder dat we daar aan gedacht hadden. Zelfs de grote fles water die we van de automobilist gekregen hadden kwam nog goed van pas.

Dat hebben we hier buiten, bij het hotel, klaargemaakt en lekker opgegeten.

Dag 75

Dinsdag 2 januari, op weg naar Puebla

We hebben buiten in de zon voor ons eigen ontbijt gezorgd en zijn toen wederom op zoek gegaan naar de hiërogliefen. De slimste man van het dorp wist ons te vertellen dat deze niet openbaar zijn. Ze zijn in handen van een cultuur fonds voor de archeologie en er wordt goed op gepast.

Op deze gevel zijn er wat na geschilderd.

De fietsdag was niet bijzonder. Deel 1 liep over een drukke weg en dat is nooit fijn om op te fietsen. Ik blijf altijd zo lang mogelijk op het midden van de rijstrook fietsen, zodat ze wel moeten wachten met inhalen als er een tegenligger aan komt. Bussen zijn de ergste, die trekken zich zelfs daar weinig van aan. Ze winnen het van mijn koppigheid.

De enige attractie was een grote markt waar we een grote beker versgeperste sinaasappelsap dronken.

In Molcaxac hebben we lang getwijfeld of we door zouden fietsen of zouden gaan camperen bij een mooie waterval. Uiteindelijk zijn we doorgefietst omdat we de hele middag nog te besteden hadden.

Het 2e deel was langs een rustige weg. Wel mooi maar niet bijzonder.

In Tecali de Herrera hebben we weer een mooi en net hotel gevonden waar de fietsen weer goed op de kamer passen. Voor de deur lag een dode hond, dat heb ik ze verteld. Toen we later op zoek gingen naar een restaurant was de hond opgeruimd. Gelukkig maar, want het was niet leuk om te zien.

Dag 76

Woensdag 3 januari, Puerta

Deze dag stond er een klein ritje op het programma.

We vertrokken uit Tecali en ontdekte dat het de stad van Marmer en Onix was.

Op de achtergrond zagen we voortdurend rook uit de Popocatépetl komen. De bergen komen steeds naderbij.
In Puebla hebben we gekozen voor een heel chique hotel, dit is slechts de kamer, we hebben ook nog een patio, een badkamer en wc uiteraard, en een aparte kamer met wasbak en strijkplank.

We zijn de stad ingelopen.

We zijn nog over de markt gelopen van het “gewone” volk.

Het toeristen bureau zijn we even binnen gelopen en we raakte aan de praat met een vriendelijke Mexicaan. Hij vertelde het volgende over de Spaanse overheersing: Ze hebben in México 3 dingen gebracht:

• De taal
  • De staatsinrichting, naar Spaans model.
  • Het katholicisme: dit heeft het volk in Mexico én geheel Zuid-Amerika onderdrukt. De kerk heeft het geld, het volk heeft armoede.

Zelf gelooft hij in zijn eigen god, niet meer in de katholieke kerk.

We zijn goed uit eten gegaan. We moesten nog vieren dat Geert vanaf 1 januari met pensioen is. Met een amuse vooraf…
En het hoofdgerecht met vele specerijen

Nu zitten we weer rustig op de bank met een borreltje erbij. Laat fiets nog maar even rusten, morgen gaan we verder de stad ontdekken, op zoek naar de geschiedenis.