Trans México Bikepacking Route Sur

geplaatst in: Mexico, MiddenAmerika | 7

Dag 52

Zondag 10 december, Visite aan Zinacantan en weer op de fiets

Zinacantan

Ingang van Zinacantan

Zinacantan is net zoal Chamula een plaats waar de maya’s wonen en die hun eigen politiestaat hebben. In deze plaats gaat het er gemoedelijker aan toe. Je mag er gewoon foto’s maken en de mensen zijn aanspreekbaar. Overeenkomsten zijn er ook. Ze zijn erg gelovig en bidden ook hier voor de heilige maagd Maria.

De kerken zijn versierd met bloemen
Het maya altaar
Ze hebben kleurrijke, mooi geborduurde kleding aan.
Ook hier live muziek en heel veel bloemen.
En een optocht naar de kerk met de afbeelding van Maria op kop.
Het gerechtshof met zitting, ze hebben hun eigen wetten. Je mag vrij inlopen en foto’s maken.

Trans México Bikepacking Route Sur

Deze route had ik in Nederland al gevonden en we gaan deze voorlopig volgen. Het was deze dag een schitterende route met bijna geen verkeer.

Het midden gedeelte van de route was onverhard
De schemer, heel af en toe passeerde een auto

We waren pas rond 6 uur in de haven waar we de tent op wilde zetten. Het was donker bij aankomst. Maar we werden goed ontvangen en kregen een mooi plekje.

Hier stonden we.

We hebben ons eigen potje gekookt met een koud pilsje erbij, want dat konden we hier kopen. We zitten weer een stuk lager (400 hm), dus het is hier weer lekker warm, heerlijk is dat.

Dag 53

Maandag 11 december, met de boot mee en weer verder

In de ochtend werden we bijna letterlijk de tent uitgeveegd. Rond 7 uur was al een hele club alles aan het opruimen. We hadden alle tijd om rustig te ontbijten omdat we besloten hadden om met de boot mee te gaan. Uiteindelijk vertrok de eerste rond half 11.

Het is een stuwmeer waar we op vaarde. Dit monument is een ode aan de bouwers.
Met een man of 10 zaten we in het bootje. Iedereen, behalve wij, had geboekt via een kantoor in San Sebastiaan. Ze zijn met de bus bij “onze” haven afgezet en ze werden op het eindpunt weer opgehaald. Kortom, ze hadden enkele reis.
Dit was ook een “must do”.
Dit was de 4e krokodil die we zagen, tevens de meest duidelijke.
Op het eindpunt van de heenreis, gingen alle toeristen van boord. Wij mochten gelukkig mee terug. Het ging toen met een vaartje. We hebben er nog een uur van kunnen genieten. In totaal hebben we ruim 70 km afgelegd door de kloof.

Rond 2 uur waren we terug. In de haven was het inmiddels een drukte van belang. De ene boot na de andere vertrok. In de ochtend hebben we daar niets van gemerkt.

Rond half 3 zaten we weer uiteindelijk weer op de fiets. We hebben nog 30 km gefietst en veel geklommen. Ook wat gedaald maar dat telt niet.

Tientallen versierde auto’s met loeiende sirenen kwamen ons tegemoet of haalde ons in. Dit allemaal voor de Heilige Maagd Maria die pas morgen (12 december) officieel wordt herdacht.
Er was ook een fakkeltocht. Mensen werden om de beurt uit een truck gezet en liepen dan een groot deel hard. We weten niet goed waar het eindpunt was, maar we denken in het dorp waar we nu zitten.

Copainalá

Eerst dachten we dat de maagd alleen herdacht werd in San Cristobal, maar hier in Copainalá is het feest nog groter. Overal zijn versierde auto’s en TukTuks met afbeeldingen van Maria. Allemaal hebben ze sirenes aan en er is volop muziek. In het hotel waar we nu zitten is dat goed te horen.

Na het aftellen van 10 tot 0 ging onder luid applaus deze lichtshow aan.
Er werd gedanst, gezongen

Dag 54

Dinsdag 12 december, Feestdag van de Virgin

We zijn vroeg vertrokken want we zouden veel moeten klimmen. Na een paar km vonden we een plekje om te ontbijten

Speciaal voor ons stak ze het vuur aan en bakte ze een soort pannekoekjes met kaas erin. Ook koffie werd geserveerd.

De mevrouw was erg spraakzaam. Ze had 6 kinderen en ze dacht dat ze 14 kleinkinderen had. Ze is 66 jaar, net als Geert. Haar broer was er ook, hij had het nette pak aan om deze “Virgin dag” te vieren. Het feest is net zo groot als kerst en het wordt in heel México gevierd, vertelde hij ons.

Dat was Copainalá

In Tecpatán zou een mooie kathedraal te zien zijn, maar dit was alles wat er van over was. Het was afgezet met hekken voor instortingsgevaar.
We zitten nu in een hotel “vergane glorie”. Kijk goed naar de stoelen, dan zie je wat ik bedoel. Het zwembad ziet er ook te vies uit om erin te duiken.

We hebben de dag weer goed afgesloten met lekker eten en Corona bier.