Torres del Paine

geplaatst in: Patagonië 2023 | 11

In Cerro Castillo hebben we voor 3 dagen eten ingeslagen maar helaas hadden ze geen brood. Met veel crackers en een soort paasbrood zijn we toch maar op weg gegaan.

Uit de wind hebben we van ons “12 uurtje” genoten.
Dit is het fietspad! Het wordt later de nieuwe weg, maar auto’s mochten er nu nog niet oprijden en op zondag was er ook geen werkverkeer. Zeer geschikt voor ons!
Deze paarse berg bracht een kleine variatie in de route.

Laatst vroeg een vrouw aan mij of ik nooit genoeg had van het fietsen. Toen zei ik volmondig “nee”, maar nu, op deze weg, na 3 dagen pampas, met een keiharde wind tegen, zou ik volmondig ‘ja” hebben gezegd. We hadden er alle twee genoeg van en zijn bij de pakken neer gaan zitten. Na deze pauze moesten we toch weer verder, maar de verlossing kwam snel! We gingen een bocht om en toen…

…kregen we wind mee en mooie bergen te zien
Een meer met flamingo’s, zoekplaatje…
Op de achtergrond de “Torres del Paine”

Bij een steile klim werd ik door een rukwind van de fiets geblazen. Het leverde een kapotte knie en elleboog op, maar voor de rest werk alles nog. Gelukkig kwam er geen auto aan.

Omdat het al laat was, konden we niet meer betalen voor de entree van het park, maar volgens de parkwacht hoefde we ons daar niet druk om te maken.

We konden geen mooie plek vinden om te kamperen buiten het park. Bij de ingang vertelde ze ons dat de camping 7 km verderop was in het park, en hij wees naar een weg die recht naar boven ging…

Hier zijn we terecht gekomen met uitzicht over de Torres.

De wandeling

Het bleek de juiste camping te zijn voor DE wandeling naar de torres.

Het einde is in zicht
We zijn er! Helaas zijn de torens wat mistig dus er zit niets anders op dan te wachten tot ze meer zichtbaar worden.
Geert liet zijn jas vallen in het meer, met een stok kon hij hem nog net even eruit vissen, Joehoe!
We moesten even wachten tot de torens weer uit de wolken tevoorschijn kwamen. Daarna kon ik geportretteerd worden.
Zoals ook alle andere toeristen deden.
Nog even achterom kijken en weer dezelfde weg terug.

Het was heel erg druk op het pad. Bussen vol kwamen nog naar boven. Gelukkig waren wij extra vroeg vertrokken.

Dit was een camping halverwege de route. Het zal wel de hoofdprijs zijn geweest.

Het was een zware tocht maar zeker de moeite waard.

De prijzen hier in het park reizen de pan uit! Voor 10 euro heb je een uurtje WiFi, lunchpakketje kost 26 euro enz…We hebben ieder een biertje gedronken van 5 euro per stuk, die verleiding was te groot.

Torres del Paine, nu op de fiets.

Vannacht heeft Geert gedroomd van een dikke mik (groot brood) die er niet was. Eten, dat is zijn grootste zorg, arme jongen.

In de verte ligt het wandelpad van gisteren.

Het was mooi onderweg ondanks dat het wat bewolkt was. We moesten weer klimmen en tegen de wind in beuken. Op het einde konden we weer genieten van de wind in de rug.

Het park zijn we uitgefiets zonder te betalen, dus het klopte dat ik me daar geen zorgen om hoefde te maken. Dank je wel parkwacht (-;

iOverlander adviseerde deze wildcampeerplaats: “Exclusive Torres del Paine viewpoint”. Deze hebben we gevonden en daar hebben we ons campement opgeslagen. Voor de eerste keer deze vakantie, in de regen, in de tent. Het ziet er naar uit dat deze voorlopig niet ophoudt maar we hebben ook nog wel wat te goed…

Weer terug naar de bewoonde wereld

“Ons plekje” deze ochtend, met de torres op de achtergrond.
Met paarden rondom onze tent.
Na meer dan 2.000 km fietsen aan de andere kant van de wereld komen we “van Gompel uit Bergeijk” tegen.
Nog een keer: los Torres del Paine.
Dit waren de Torres uit Chili. Binnenkort zien we graag een “Torre” tegemoet in Nijmegen.

De moeilijkheidsgraad van de route wordt bepaald door diverse factoren. Hier in Patagonie is wind mee of tegen, de meest belangrijke factor. Maar ook ripio (onverhard) of verhard, natuurlijk ook dalen of klimmen, regen/sneeuw/hagel of geen neerslag, warm of koud, zon of mist en de vorm van de dag. Welnu vandaag hebben we alle bovenstaande factoren gehad behalve warmte.

Barbara uit Italië en Jan uit Tsjechië. Ze hebben koffie voor ons gezet toen ik ging schuilen voor de sneeuw achter hun camper.

Vaak komen we mensen tegen die veel respect voor ons hebben. Onderweg worden we vaak toegejuicht, op de foto gezet of de duimpjes gaan omhoog. Laatst hadden we onze fietsen geparkeerd en bij terugkomst lag er een heerlijke toffee op onze fiets.

12 uurtje
Door weer, wind, regen, sneeuw, hagel en soms een beetje zon.
Stevige klimmetjes en dalen.
Met het nakijken van een vrouw met een kleine en een man met een hele grote neus.
Ons einddoel van Patagonie, Puerto Natales. Nu maar eens bestuderen hoe we terug gaan. Voor jullie houden we er nog even de spanning in.
In de handen van het koude Puerto Natales.

We zitten voor de eerste keer deze vakantie in een hostel met een eigen badkamer en wc. De verwarming staat op zijn hoogst en wij liggen tevreden op bed met een zakje Doritos. Morgen even lekker helemaal niets!

11 reacties

1. Leon en Saskia Gorris-Loeffen

Wat is Patagonië mooi Echte bikkels hoe je al de ontberingen doorstaat. Superleuk geschreven en mooie foto’s erbij. Geert ik zou ook dromen over brood als je dat niet hebt.
    De ‘winter’ is hier nagenoeg voorbij. Binnenkort zien we jullie hier weer fietsen.
    Goede veilige reis terug en dank dat we steeds mochten meegenieten van jullie vakantie.

2. Bart

Hoi Jet en Geert,

Tja het is wat daar in Patagonië; Je hebt er alles wat het weer betreft. En die varianten hebben jullie mogen ervaren; in mijn beleving hadden wij alleen maar wind tegen…… Torres del Paine blijft een prachtig natuur monument in de regio.
    Goede reis terug alvast en blijven nagenieten van alweer een mooi avontuur op de fiets!

3. Dorien Wolters

Hallo jet en geert, ik heb jullie deze reis gevolgd. Ik kreeg de link omdat ik vorig jaar Nel gevolgd heb. Ondanks dat ik jullie niet ken heb ik deze reis met veel interesse gevolgd. Wat een avontuur. En wat een mooie natuur.
    Bedankt dat ik jullie mocht volgen.
    Groet Dorien

4. Mirian

Chapeau Jet en Geert. En wederom dankjewel voor alle foto’s en beschrijvingen. Goede afronding en thuiskomst gewenst.

5. Cathrien van de Veerdonk

Dag fietsende Jet en Geert, wat ontzettend leuk om een kijkje te krijgen in jullie avontuur. En wat een prachtige stoere reis in betoverend landschap. Ik ben dit jaar (sept 2022 – sept 2023) leerling persoonlijk begeleider op de Broerweg/Eikstraat. Overigens niet de jongste meer, heb carrièreswitch gedaan 🙂 Jesse vertelde trots over jullie fietsreis en ik vind het leuk om het avontuur te volgen. Vol bewondering, ik ben zelf meer een wandelaar. Geniet nog van de reis en leuk om te zien dat er zoveel fietsers spontaan aanhaken. Groeten Cathrien

6. Emiel

Vanmiddag met jullie hond Ronja de ongerepte natuur van De Kopse Hof ingetrokken. Prachtige vergezichten maar wel veel blaadjes op het onverharde pad!
    Bij thuiskomst heeft Ronja, moe maar voldaan een tukje gedaan. Straks nog wat kattenbrokjes en dan weer terug naar de altijd vrolijke oppasmoeder Suzanne.
    Geert: eet smakelijk en doe de groeten aan Jet

7. Nel De Bruin

Echt weer prachtig jullie reisverhaal en die foto’s! Elke keer weer smullen !!

8. Elma van Heerde

Wat mooi zijn die Torres! En aardig dat ze zulke leuke huisjes hebben staan voor jullie 12uurtjes.
    Goede reis terug.

9. Leon Leijtens

Zoals Elma al aangaf, vielen mij die leuke lunchpauze-huisjes ook al op. Wat zijn dat eigenlijk? Bushaltes? Of zijn het daadwerkelijk schuilplaatsen voor de reiziger als het weer even niet meezit?

Hartelijk dank voor het mooie verslag met begeleidende teksten en mooie foto’s. Ik heb ervan genoten.