CDMX en weer thuis

geplaatst in: Mexico, MiddenAmerika | 21

Dag 85

Vrijdag 12 januari: Rondje op de fiets

Veruit de makkelijkste manier om CDMX (La Cuidad de México) te verkennen is op de fiets. De 1e twee dagen zijn we met de metro gegaan, maar dan moet je nog veel lopen omdat de stad zo ontiegelijk groot is.

Er zijn heel veel fietspaden en auto’s moeten fietsers voorrang geven, altans dat staat op de weg geschreven. Ze vergeten het wel eens als ze rechtsaf slaan maar over het algemeen zijn ze wel vriendelijk voor ons.

In het appartement hadden we een route via komoot geplant, die langs diverse hoogtepunten liep.

Als eerste bezochten we de basiliek van Guadalupe. Daar hebben we deze vakantie zoveel over gehoord, dat we nieuwsgierig waren geworden.

Het is de meest bezochte Maria-locatie ter wereld, alleen overtroffen door de Sint-Pietersbasiliek . Jaarlijks bezoeken zo’n twintig miljoen pelgrims het heiligdom, waarvan bijna negen miljoen dat doen in de dagen rond 12 december, de dag van de de heilige Maria van Guadeloupe . De locatie bestaat uit verschillende kerken en gebouwen.

De basiliek
Twee van de vele kerken. Deze staan op hezelfde plein als de basiliek.

Daarna hebben we komoot de route laten leiden naar het grote centrale plein Zocaló. Eerder zijn we daar ook met de gids geweest.

De weg van komoot, liep over grote overvolle markten, met alle soorten “merkkleding”. Alles was er te koop.
Op het centrale plein werden rituelen uitgevoerd die wij al eerder hadden ondergaan in de woestijn. Mensen worden gereinigd om het nieuwe jaar in te gaan, wij zijn er ook klaar voor.

Daarna zijn we naar het museum Soumaya gegaan, dit is van de rijkste man ter wereld: Carlos Slim. Het is zelfs in Nederland in het nieuws geweest: https://nos.nl/video/230038-rijkste-man-ter-wereld-opent-museum

Het museum deed ons aan het Guggenheim museum in Bilbao (Spanje) denken.
De denker bij binnenkomst

Er was zo ontzettend veel kunst binnen, veel meer als wij konden behappen.

Als laatste zijn we naar het Museum of Natural History gegaan. We mochten voor niks naar binnen omdat we al zo oud zijn. Dat was dan weer meegenomen. Er waren verschillende tentoonstellingen:

Het was dus weer een enerverende dag. We hebben het afgesloten met lekker eten in een Mexicaans Restaurant.

Dag 86

Zaterdag 13 januari, het laatste rondje

Ook deze dag hadden we besloten om wat hoogtepunten te bezoeken en de laatste cadeautjes te kopen. Deze keer fietste we meer naar het zuiden.

Eerst gingen we naar het “Museo Casa Estudio Diego Rivera & Frida Kahlo” . Dit werd volop gerenoveerd, dus veel was er niet te zien.

Een paar poppen van Diego, verder wat kwastjes en een bureau.

De 2e attractie leidde naar een “café met uitstekende koffie” die alleen op zaterdag open zou zijn.

Het was een sjieke tent met veel personeel en veel gasten. De koffie en taart waren lekker.

Daarbuiten was een kunstmarkt. Ze verkochten er de mooiste dingen. We hebben diep in de buidel getast en de laatste souveniers gekocht .

Onder andere bij deze vriendelijke meneer.
Daarna voerde de weg naar het Olympisch stadion.
We mochten niet naar binnen. Er waren wel activiteiten, maar voor ons was het gesloten. We hebben er een rondje omheen gefietst.
Toen naar de bibliotheek van de universiteit. De buitenkant was mooi, we hebben geen moeite gedaan om binnen te komen.
En nogmaals naar Coyoacan. Dit is een muurschildering met allerlei grootheden van deze buurt.

Daar, in Coyoacan, hebben we ons verwend met een tapbiertje en toen was de dag alweer bijna voorbij. In de avond hebben we nog van een pizza genoten bij ons in de buurt.

Dag 87

Zondag 14 januari, inpakken en wegwezen

Ons vliegtuig vertrok pas om 21:55 dus we hadden ruimschoots te tijd om alles in te pakken.

Eerst hebben we onze fietsen laten wassen. Ze glommen van trots.

We konden tot 4 uur in ons appartement blijven. We hadden alle tijd om de fietsen in de dozen te pakken die we eerder gescoord hadden. We hadden ook héél veel plakband en daar hadden we de hele doos mee ingetaped, dat kon niet meer los gaan.

Het was een dag van wachten. Toen het eindelijk 4 uur was, heeft onze “huisbaas” een grote UberTaxi voor ons besteld. Deze arriveerde een paar minuten later en in een half uurtje waren we op het vliegveld. Daar was nauwelijks een wachtrij. De fietsdozen moesten we iets verderop inleveren en omdat deze niet onder de scan kon, werd de mijne helemaal opengeritst. Al mijn plakwerk was voor niks geweest. Geschrokken keken we toe, maar gelukkig werd deze ook weer met veel plakband dichtgemaakt.

Bij de veiligheidscontrole werd mijn kurkentrekker die ik van Oscar had gekregen, als gevaarlijk wapen gezien en die moest ik inleveren. Ik had ook wat gevoelige “glazen vogeltjes” als souvenier in de handbagege gestopt. Deze mocht ik ter nauwer nood meenemen, maar eigenlijk waren die gevaarlijker als de kurkentrekker als ik deze zou breken…

Toen moesten we weer heel erg lang wachten. (Ruim 4 uur). Met een podcast en het schrijven van deze blog heb ik de tijd uitgezeten. Ondertussen is de vloer voor onze voeten 4 keer gedweild en heb ik een poetser blij gemaakt met onze, nauwelijks gebruikte, metro kaart.

Dag 88

Maandag 15 januari, weer thuis

Ongeveer 10 uur hebben we in het vliegtuig gezeten. Slapen lukte niet goed, maar dat halen we de komende week wel weer in

Als laatste op de band kwamen onze tassen en iets later de fietsen. De dozen zaten nog goed dicht.
Roan moest heel lang wachten…
Als een Mexicaan ging Roan mee naar huis

Nu nog even wachten en dan hebben we niet 1, niet 2, maar 3 kleinkinderen. Wat een bofkonten zijn we toch!

Dit was het weer

We houden veel van reacties, maar we begrijpen maar al te goed dat jullie ook niet iedere keer hetzelfde willen schrijven. Toch zouden we “in deze laatste blog” graag van jullie willen weten of jullie genoten hebben van onze verhalen, wat de pluspunten waren en wat er eventueel verbeterd kan worden.

Zo krijg ik misschien voldoende motivatie om de volgende keer weer te bloggen, want het kostte me veel tijd en moeite en daar had ik niet altijd even veel zin in…

21 reacties

1. Hanneke van der Aalst

Hoi Jet, geen verbeteringen. Ga aub zo door. Het was weer smullen: de foto’s, de verhalen, de humor, het mee mogen genieten van jullie als enorme bofkonten en dappere dodo’s.

Dus ik zou zeggen, boek snel weer een nieuwe reis. Dan kunnen we weer mee-smullen.

Hou vooral de muziekjes erin, als mooie begin tune.

Dus ik vrees, dat je er niet onderuit komt, om volgende keer weer te bloggen. Ik hoop dat ik veel medestanders heb.

2. Muly

Hi, Jet en Geert welkom terug, save and well.
    We hebben genoten van jullie prachtige reis. Ga zo door met hoe je de verhalen opschrijft en met bijbehorende foto’s maken het helemaal levendig.
    Hopelijk zien we elkaar binnenkort.

3. H. Foolen

Hoi Jet,

Ja hoor, weer genoten van jullie indrukwekkende verhalen en prachtige foto’s.
    Ik sluit me volledig aan met Hanneke!

4. Claudia en Emiel

Hoi Jet en Geert, ook wij hebben weer genoten van jullie belevenissen, foto’s en verhalen.
    Elke keer ook weer verbazing over jullie moed , doorzettingsvermogen en ondernemerschap.
    Het is werkelijk prachtig mooi en wij kunnen zo via jullie de wereld ook beleven.
    Dus ga s.v.p. zo door en op naar de volgende reis.We zijn nu al nieuwsgierig

5. Nel

Ha !! Ik heb zeker genoten van al jullie reisverhalen ! Wat een geweldige tocht toch weer ! Houd dat muziekje er maar in !? En Jet …soms een korte samenvatting is ook prima , hoor !! Welkom thuis ! Kende Roan jullie nog ?? Geniet ervan !!

6. Dimph

Ik vond ‘t juist heel afwisselend. (Niet te lange verhalen…) Lekker veel foto’s met beschrijving erbij….
    Welkom thuis!

7. Andy Dannerbeck

Congratulations and another amazing adventure and long ride!

I am glad you got home safely.

I enjoyed your entire tirp/blog.

However, I really love your CDMX tours because I will be there again soon and now i can use your experience as inspiration for some new explorations of that great city!

8. Dick Scholten

Prima geblogd Jet! Mooie ervaringen hoor tijdens deze reis. Dank je wel voor de leuke verhalen en prachtige foto’s. Succes met het gewenningsproces in ons kikkerlandje.

9. Mirian

Hartstikke mooi Jet. Van elke blog genoten, inclusief filmpjes en foto’s.
    En gezien het vele werk voor jou: het mag best korter hoor.
    Tot gauw.

10. Saskia Gorris-Loeffen

Wij zijn het volledig met alle voorgaande schrijvers eens. De prachtige foto’s , het muziekje. Het is leuk om ernaar uit te kijken op enkele plek waar we zelf ook zijn geweest komen onze herinneringen weer boven. Nee ga na geboorte 3 e kleinkind graag door met reizen en bloggen. Maar eerst welkom thuis Leon en Saskia

11. Saskia Gorris-Loeffen

Wij zijn het volledig met alle voorgaande schrijvers eens. De prachtige foto’s , het muziekje. Het is leuk om ernaar uit te kijken op enkele plek waar we zelf ook zijn geweest komen onze herinneringen weer boven. Nee ga na geboorte 3 e kleinkind graag door met reizen, fietsen en bloggen. Maar eerst welkom thuis Leon en Saskia

12. Jan Stegeman

Ja, zeer genoten van jullie blog. Hoop dat je blijft schrijven, ook de volgende reis naar Alaska.

13. Wilma Eikholt

Welkom, wederom, in het koude Nederland, jullie thuishavenOok ik heb genoten van alle bijzonder mooie foto’s en filmpjes Een mooie impressie van deze landen gekregen, ben er zelf nooit geweest. Geniet van het thuis zijn met familie en met het maken van nieuwe plannen, ben benieuwd. Veel groetjes van Wilma, vanuit Groesbeek‍♀️

14. Yolanda

Dank jullie wel voor dit mooie blog! Fijn dat jullie weer goed thuis zijn gekomen. Ik vond het levendige blog geweldig en genoot er iedere keer opnieuw van. Iets minder foto’s mag zeker van mij. Less is more, en je bent op vakantie dus wordt geen slaaf van je blog zou ik zeggen. Voor nu lekker bijkomen en wachten op jullie derde kleinkind!

15. Mieke van de Poll

Ha Jet en Geert,
    Heeeeeeeeeeel erg leuk om jullie weer te volgen op prachtige reizen. Ga zo door.
    En wat een prachtig nieuws weer bij thuiskomst.
    Ik hoop je nog te zien op de ijsbaan.
    groet, Mieke

16. Liz and Rémy Tompkins

We totally loved reading your blog! Great photos and we loved the misery stories too.
    It was so nice to meet you both and if you have any more tips about Mexico City please send me a message. We will be there on Jan 21!
    Enjoy your own bed

17. Reinder Klein

Ga zo door, lekker genieten van jullie verhalen. De humor is heerlijk. Mooi evenwicht van fotos en verhalen. Lekker genieten van jullie thuis.

18. Yuk Sie

Hele fijne verhalen altijd, fantastische impressies en veel humor. Jullie mogen niet stoppen van mij!

19. Socratic riders (Daniël en Leanne)

Hi avonturiers! Wij hebben zeker genoten van jullie verhalen en het bekijken van de foto’s. Het was leuk om te zien hoe jullie de route andersom hebben genomen en soms dezelfde of andere dingen in jullie verslag benoemen of hebben gezien. Daarnaast doen wij verder inspiratie bij jullie op! Dank ervoor! En welkom thuis bij jullie vrienden en familie

20. Annemarie

Welkom thuis! Ook ik heb erg veel plezier beleefd aan het lezen van je blog en alle avonturen die jullie hebben beleefd! En natuurlijk ook genoten van alle mooie foto’s. Dus hopelijk nog veel nieuwe fietsreizen met even zoveel blogs !