Guatemala, El Lago Atitlán

geplaatst in: Guatamala, MiddenAmerika | 4

Dag 36

Vrijdag 24 november, van Antigua naar Pazún

We waren rustig opgestart en vertrokken pas rond een uur of 10. Het hotel was bezet, anders waren we daar nog een nachtje extra gebleven.

We fietsten door levendige dorpen waar de kermis nog op gang moest komen.

Het waren rustige wegen en het werd nog rustiger toen we op “onverhard” terecht kwamen.

Hier liepen alleen nog cowboys.

Een oudere “indigo” moppelde mij wat toe over “invierno” en “rio”. Ik trok de conclusie dat in de winter de weg was veranderd in een rivier en dat dit het resultaat was.

Een indigo te paard.
en Geert te fiets. Dat bleef hij lang volhouden ondanks dat het ook nog stijl naar boven ging.
Ik was allang afgestapt en belande op het verkeerde pad.

Daarna hebben we zo’n 6 km op de PanAmerican Highway gefietst. Die is 4 baans en echt druk. Gelukkig was er wel een vluchtstrook en ook al lag deze wel vol rotzooi, we zijn er niet van afgeweken.

Na een laatste stevige klim kwamen we aan in Patzún. We hebben daar het eerste hotel genomen die goede recenties had op internet omdat de mensen daar zo vriendelijk waren. Dat klopte ook helemaal. De kamer was niet bijzonder maar dat deerde ons niet

De vriendelijke hotel eigenaar, zelfs ik ben wat groter als hij.
Houtbewerkingsplaats in Patzún. Hier kunnen de mensen ongestoord veel herrie maken.

Dag 37

Zaterdag 25 november, van Pazún naar Panajachel aan “El lago Atitlán”
Toen we vertrokken uit ons hotel kwamen we de eerste lotgenoten tegen. Een stel die fietsen van Alaska naar Ushuaia. Daar verwachten ze 3 jaar over te doen. We hebben maar even met ze gepraat, zij gaan naar het zuiden en wij naar het noorden, vandaar…
Ze hebben een mooie kraag om hun helm. Dit is het merk voor als iemand belangstelling heeft. Je schijnt het via internet te kunnen bestellen.
Bij deze mevrouw hebben we heel veel fruit als ontbijt gegeten en gedronken.

De spierpijn die we hebben opgelopen bij de afdaling van de Acatelango, bereikte deze dag zijn hoogtepunt. Iedere stap naar beneden doet pijn. Het fietsen gaat nog wel maar ook dat doet pijn.

We hadden deze dag eerst een flinke afdaling en kwamen daarna uit bij een river crossing. We waren ons klaar aan het maken om hier “te voet” overheen te gaan. Ik keek even achterom en een vriendelijke chauffeur van een vrachtauto maakte met gebaren duidelijk, of we een lift wilde naar de overkant. Ik knikte en zonder dat Geert het door had, was de oversteek al geregeld.

Ik mocht voor in de cabine en Geert stond met zijn compagnon achter op de vrachtauto.
Dit waren de vriendelijke mannen.

Daarna volgde wederom een stevige klim met stukken van 11 tot 12 % recht naar boven maar ook deze keer is het weer gelukt.

Begin van de klim
Rond 1 uur waren we bij ons einddoel in Panajachel (afkorting Pana)
Daar hebben we ons geïnstalleerd aan het meer.

We hebben ter plaatse wat gegeten en vrij weinig ondernomen. De spierpijn speelt nog steeds parten.

Alle vrouwen in Guatemale lopen in klederdracht. Moeder en dochter wilde graag voor mij poseren.
Mooie zonsondergang voor onze tent.

De avond hebben we afgesloten met een wijntje. Dat was de 2e in deze vakantie.

Dag 38

Zondag 26 november, rust aan het Lago de Atitlán

Ik ben begonnen met de afwas te doen, een kannetje heet water te halen en na te vragen wanneer de toiletten werden schoongemaakt want het stinkt er als de neten.

We hebben contact gehad met de tweelingbroer van Geert (Ertje), onze kinderen en kleinkinderen. Daarnaast heb ik dit blog weer even bijgewerkt. Dat was de ochtend.

In de schaduw met dit uitzicht.
Met een van deze taxi’s zijn we naar het centrum van Panajachel gegaan.
Duimpje voor de chauffeur
en een voor Geert, want hij deed zijn best voor een mooie foto.
Panajachel is heel toeristisch.
Iedereen probeert ons in een bootje te krijgen.
Overvolle straten met toeristenwinkels. De locals zijn allemaal in klederdracht, jong en oud.
Dit zijn hier de verdomde autobussen. Die houden echt geen rekening met fietsers en scheuren vaak rakelings naast ons.
Ondanks dat ze er nostalgisch uit zien, we verafschuwen ze!
En als afsluiting nog een biertje met een Hollands tintje (speciaal voor Tuk) met valse livemuziek.

Dat was het dan weer voor vandaag. We zijn weer met de Taxi teruggebracht nadat we naar de supermarkt waren geweest. Nu kookt Geert ons “prutje” en dat gaan we zometeen lekker opeten.

Morgen gaan we weer op de fiets over de bergen van Guatemala. Het zullen moeilijke dagen worden omdat we veel hoogtemeters moeten maken en naar verwachting ook onverhard. Afijn, dat zullen jullie weer lezen in de volgende blog.