Antigua de Guatemala

geplaatst in: Guatamala, MiddenAmerika | 7

Dag 33

Dinsdag 21 november, Antigua.

Vannacht heeft een bewaker op onze fiets gepast en heeft hij regelmatig langs ons slaaphok gelopen. We hebben hem al ons kleingeld gegeven voor deze service, dat wilde hij graag.

Tevens bewaakte hij het benzinestation, een winkel en het restaurant waar wij sliepen. Hij wilde graag met Geert op de foto, maar ik moest er toch ook bij komen staan.
Achter in dit hokje hebben we geslapen.

Om kwart over 8 stond onze chauffeur klaar om ons naar Antigua te brengen met een pickuptruck. Ook Geert is ingestapt. Het is goed dat we een taxi hebben genomen hadden want het was ontzettend druk op de weg en we hebben zeker wel een uur in de file gestaan.

De chauffeur heb ik allerlei vragen gesteld over Guatemala. Een maand geleden waren er verkiezingen geweest. hij was zeer ontevreden over de uitslag. De regering had oppositie partijen verboden om zich kandidaat te stellen. Daar zijn veel protesten over geweest.

Ik vroeg hem ook waarom het zo mistig was overal, er leek dikke smok te hangen. Dit komt van de actieve vulkaan die hier in de buurt is. Ook komen hier regelmatig aardbevingen voor, maar wel kleintjes, laten we dat vooral zo houden.

Rond half 12 waren we in Antigua. Daar zijn we op zoek gegaan naar een hotel en tevens hebben we een nacht-tour geboekt naar de actieve vulkaan voor de komende 2 dagen.

Antigua
Uitzicht vanaf ons hotel. Dit is de “Vulcán Acatenango”. Naar het bovenste puntje zijn we de volgende dag geklommen op 4000 meter hoogte.
Ook hier de vulkaan op de achtergrond achter de meest bekende boog van Antigua
Ikke met een grote pop met klederdracht.

Het is een mooi stadje met vreselijke stenen om overheen te fietsen.

Achter iedere gevel zit wel een (hele grote) winkel. Het stadsbeeld blijft zo behouden
Dit is de burgerking.
Hier het gemeentehuis op het centrale prijs.

Dag 34

Woensdag 22 november, op naar de “Vulcán Acatenango”
Deze aanbieding hadden we geboekt.

Om 9 uur zou het toeristenbusje ons op komen halen, maar het werd wel bijna 10 uur. Het busje zat al vol, wij waren de laatste. Rond 11 uur werden we bij de voet van de Vulcán Akatenango afgezet.

Het was een stevige klim naar boven; het eerste stuk ging stijl naar boven over rollende stenen, daarna kwamen trappen waar ik veel te korte benen voor had…

Daarna liepen we een groot stuk door tropisch regenwoud, ook stijl naar boven

We begonnen op een hoogte van 2400 meter en eindigde op 3600 meter, het was erg zwaar. Het was en bleef erg mistig en vochtig. We zagen wel het pad, maar van de omgeving zagen we helemaal niets. Ik bleef mijn eigen tempo aanhouden en was daarbij net niet de laatste. Onderweg hadden we verschillende pauzes.

Hier de ingang, we hadden toen al een heel stuk geklommen.

We hadden betaald om aan deze tocht mee te doen, maar onderweg kwamen we erachter dat het exclusief wc bezoek, een stok, entree voor het park en het maken van een kampvuur was. Desondanks waren we maar 90 euro kwijt voor 2 personen voor deze 2 dagen.

Zwerfhonden (soms met jonkies) liepen overal. Ze werden goed gevoerd door de toeristen.
De luchpauze, we waren niet de enige. Hier kregen we een goed gevulde wrap. Het was erg lekker.
Eenmaal boven was het nog steeds mistig, maar soms kwam onder luid gejuich de “Volcán de Fuego” even te voor schijn. De Acatenango vulkaan, waarop wij stonden, is hemelsbreed 2,7 km van de Fuego vulkaan verwijderd.
Steeds een stukje beter
en ook kregen we af en toe een blik in het dal.

Voordat we deze ochtend aan de wandeling begonnen werd ons gezegd dat we op de top nog een wandeling konden maken richting de vulkaan de fuego. Eenmaal boven, vertelde onze gidsen dat het niet door kon gaan want het weer was te slecht. Toen het donker was, zagen we wel hele horden mensen met lichtjes lopen rondom de Fuego. Onze conclusie was, dat we een beetje luie gidsen hadden.

Het was vreselijk koud boven en een stevig windje maakte de gevoelstemperatuur tot -10. We hadden alles aangetrokken wat we bij ons hadden. Als we geld betaalde wilde de gidsen een kampvuur maken. Dat deden we, maar het bleef ijs en ijs koud.

Onder luid gejuich barste de vulkaan meerdere malen uit. Dat was erg spectaculair.

Rond half 9 ben ik in een smoezelige slaapzak gekropen met al mijn kleren aan. Het duurde nog een tijdje voordat ik op temperatuur was.

Dag 35

Donderdag 23 november, nog meer spektakel van de vulkaan.

Rond kwart over 3 werden we wakker gemaakt door de gids, met de melding dat we niet naar de top van de Acatenango vulkaan konden omdat er aan het pad gewerkt werd. Omdat ik al geruime tijd wakker lag ben ik gelijk opgestaan om hier meer duidelijkheid over te verkrijgen. Het was allemaal vaag wat hij vertelde maar de eindconclusie was dat we moesten wachten op een andere groep die we zouden kunnen volgen want hij wist de omweg niet goed. Daar hebben we even op gewacht en iets voor 4 uur konden we gaan.

Met dit uitzicht hebben we gewacht, dat was ook niet verkeerd.

We hebben de klimming gemaakt met onze gids, die andere had hij helemaal niet nodig, de luie donder. Het was zéér moeizaam naar boven. We zaten op 3600 en gingen naar 4000 meter hoogte. Het pad was superstijl met veel los zand. Ik hijgde en pufte en Geert stiefelde gewoon door. Ik leek wel 64 en Geert 46.

Boven, in de ijzige kou, was het wachten op de zonsopkomst
Het was super mooi!
We waren lang niet de enige die het pad naar boven hadden kunnen vinden.
Kijk maar…
We kregen ook nog een paar uitbarstingen van de vulkaan te zien. Omdat het al licht was zag je het vuur niet meer. Toch bleef het spectaculair, de aarde trilde en gromde.

Rond 6 uur gingen we weer naar ons basiskamp. Dat ging een stuk makkelijker als klimmen, je kon over de stenen naar beneden glijden.

Hier ons basiskamp bij een aangenaam zonnetje en een heerlijke temperatuur.

Ieder houten hutje was voorzien van smoezelige matrassen en slaapzakken. We lagen met zijn 5e in een hutje. Bij terugkomst hebben we daar ontbeten.

en natuurlijk nog groepsfoto’s gemaakt.
Met de kreet “Acatenango” werden de stokken tegen elkaar geslagen.
en vooruit, ook nog eentje van ons.
Nog een omdat het zo erg mooi was
en nog een

De uitbarstingen volgde elkaar snel op in de ochtend. Omdat het al licht was, zag je alleen de grote rookpluimen, geen vuur meer.

Bij helder weer zijn we afgedaald. Hier kun je duidelijk zien dat we boven de wolken zaten.
Van alles wat we op de heenweg hadden gemist, konden we nu met volle teugen genieten.

Rond een uur of 1 waren we weer bij het hotel. Daar zijn we moe en voldaan even op bed gaan liggen nadat we gedoucht hadden en heb ik nog even aan deze blog gewerkt. We hadden graag nog een dagje in dit hotel willen blijven maar het was al volgeboekt. Daarom hebben we toch maar besloten om morgen weer op de fiets te stappen, een klein stukje dan maar….

We hebben het slechte nieuws gelezen over de verkiezingsuitslag. Wat hebben jullie toch gestemd? We durven hier nu niet meer te vertellen dat we Nederlanders zijn. Voorlopig zeggen we dat we uit België komen, zolang de populisten daar nog geen overtreffende meerderheid hebben.