De kust van El Salvador

geplaatst in: El Salvador, MiddenAmerika | 3

Dag 26

Dinsdag 14 november, op weg naar de kust.

Eerst nog even ontbijten bij het ochtendgloren.
Mirador
De eerste aanlegplaats was Berlin, slechts 6 km verderop.
Straatbeeld van Berlin
Muurschildering in Berlin
Hobbelend en langzaam naar beneden.
Met mooie vergezichten en altijd wel een vulkaan op de achtergrond.

Na ruim 1000 meter dalen kwamen we weer uit op de drukke weg. Daar is niet veel aan en er is ook niet veel te zien. Maar er zijn hier geen andere wegen, dan deze hoofdweg.

Het begon zo hard te regenen, dat we een tijdje hebben geschuild. Bij kruisingen liepen hele modder stromen over de weg. Het werd inmiddels al donker (rond 5 al) en er was geen hotel te bekennen en ook geen mooi plekje into the wild. Dus ja, dan maar doorfietsen, de stemming daalde tot een dieptepunt. Het was pikdonker met razend verkeer, veel modder en grote waterplassen. Geert reed nog een hond omver, ook dat nog…

Maar zoals altijd komt er weer een oplossing. Rond half 7 kwamen we aan in La Libertad, het eerste plaatsje aan de kust. 15 minuten daarvoor had ik daar een hotel gereserveerd met booking.com. De mevrouw stond ons al op te wachten. Het hotel stond aan de kust op een mooie locatie en bij de buurman hebben we lekker gegeten.

Dag 27

Woensdag 15 november, kort ritje langs de kust.
Rustig de dag gestart met een ontbijt bij het hotel met uitzicht op zee.

We waren beide nog te moe om ver te fietsen. Er waren veel mensen aan het surfen over de vet hoge golven. Waarom zouden wij dat niet doen?

Hier hebben we geluncht nog voor 12 uur, maar we konden geen ontbijt meer bestellen.
Het was mooi aan zee.

De helft van de auto’s is afgeslagen naar Sal Salvador en de andere helft rijdt nog op de kustweg dus het is nog steeds druk.

We gingen op zoek naar een strand waar we de tent op zouden kunnen zetten. Een knappe man (Maurits: een zwitser die hier tijdelijk woont) kwam naar ons toe toen we aan het treuzelen waren op de weg. Hij vroeg of hij ons ergens mee kon helpen. Nadat we hadden uitgelegd dat we onze tent ergens wilde opzetten, had hij wel een plekje voor ons. “Wel primitief”, zei hij.

Hieronder mochten we onze tent plaatsen
Niet veel later waren we geïnstalleerd!

Bovendien had hij ook nog een buiten en binnen douche en een wc voor ons. Dat was luxe voor een “into the wild plekje”.

Later zijn we gaan lopen naar het strand.

Daar kwamen we “Super Coco” tegen. Hier maakt hij 2 super coco’s voor ons klaar, die konden we leegdrinken met een rietje.
Hij had graag gehad dat we zijn T-shirt zouden kopen, maar ja, dat is weer allemaal bagage om mee te slepen.

We liepen verder naar het volgende terras langs het strand om de surfers te bekijken die speelde met de golven. Weer een stukje verder konden wij spelen met de golven in een veilige kuip.

Zie hier, 2 surfers en iemand in een veilig badje.
Bij de plaatselijke supermarkt hebben we wat eten gekocht en “bijna niet van echt te onderscheiden Crocs”.
Bij het restaurant om de hoek, hebben we tamales gekocht, “para llevar”. Het vulde wel, maar het smaakte niet.
Tot slot nog een biertje bij de plaatselijke middenstand.
Maurits kwam nog even langs met zijn kinderen.

In het verleden had hij al veel fietsers voorbij zien komen en eindelijk had hij er 2 te pakken waarmee hij kon praten. Dat vond hij erg leuk.

Deze heeft zijn dochter gemaakt.
Maurits en zijn kinderen.

In de avond kwam hij nogmaals een praatje maken. Hij probeert een lift voor ons te regelen, hier stijl naar boven. Of het gelukt is horen we morgen.

Toen we al enige tijd in ons tentje lagen, hoorde we (nou ja ik, Geert sliep al) het geluid van zingende mensen. Er bleek een mis bezig te zijn net achter onze tent. Hier de geluidsopname:

Dag 28

Donderdag 16 november, surf les.

De lift naar boven in de bergen is niet meer gelukt. Dus zijn we verder gefietst langs de kust.

Nog een mooi plaatje.

Om half 12 besloten we al om niet verder te gaan en nog een nachtje aan de kust te blijven. We streken neer in Cocolito Campground.

Ik denk dat ik dit schildpadje heb gered, want ik heb hem terug gezet in zee, of is dat juist verkeerd?
We staan nu op een palmbomen camping
Direct aan zee

Douchen doe je hier door wat water over je heen te gooien en de wc heb ik nog niet durven te gebruiken.

Met een surfschool.

Daar wilde we graag gebruik van maken. Tot 4 uur moesten we wachten omdat dan de zee wat rustiger zou zijn en de temperatuur zou wat gedaald zijn.

Rond 4 uur gingen we op zoek naar onze instructeur. Jammer genoeg, waren op moment de golven nog veel te hoog voor beginners. Maar hij wilde het wel proberen. Eerst kregen we uitleg op het strand en dat was al teveel voor Geert. Hij wilde niet meer, hij is nu eenmaal geen waterrad en was bang dat hij water in de ogen kreeg.

Hij had meer oog voor mooie meisjes op een paard.
Ik ging liever met stoere mannen in zee.
Bij zonsondergang.

Het was erg leuk. De golven waren nog veel te hoog voor een beginneling als ik. Soms werd ik weer het strand opgeslingerd en vaak moest ik onder de golven doorduiken. Iedere keer zei hij “na de volgende”. Het is slechts een paar keer gelukt om op het board te gaan liggen maar het was wel supervet.

Een kleine impressie.
Weer een ervaring rijker.

Morgen gaan we fietsen naar de vulkaan. Weer een uitdaging waar we zin in hebben.