Weer thuis

geplaatst in: MiddenAmerika | 7

Waar was ik gebleven, oja… Kosovo. Dat is alweer 5 weken geleden. Het “niet bloggen” heeft veel rust gegeven en dat beviel me goed. Maar nu dus even bijpraten.

Hieronder eerst een samenvatting van alle ritten in Komoot. Als je inzoomt (+) en je scrolt een beetje dan zie je grofweg de gehele route:

Ieder land heeft zijn eigen gewoontes, zijn eigen producten en zijn eigen cultuur. Veel tijd om daar aan te wennen hadden we niet, want de landen volgden elkaar snel op. Ik pak de draad weer op bij Kosovo.

Kosovo

Op dag 27, 29 juni 2024, begonnen we aan een lange klim over de Kulla pas (1300 meter hoogteverschil). Dit bracht ons naar Montenegro.   Zie ook: https://www.strava.com/activities/11772032976 of https://climbfinder.com/en/climbs/kula-pass-novoselle . Als je bent voorbereid op zo’n klim, lukt het altijd weer. Geert is altijd veel sneller boven, maar altijd wacht hij wel weer even, dat is geen enkel probleem.

Montenegro

Dit land was erg mooi en volop vriendelijke mensen

Vanaf 11 uur was deze pas weer open. Maar we hebben ons prima vermaakt met de vriendelijke mensen.

Na deze korte rit in de kloof, hadden we het slechte vooruitzicht dat het de volgende dag zou regenen vanaf een uur of 8. Om die reden zaten we al om 6 uur in de ochtend op de fiets voor een flinke klim. Rond 9 uur in de ochtend kwamen we kletsnat aan in het begin van het skigebied Durmitor. Al snel hadden we een restaurant met hotel gevonden. Daar zijn we de hele dag gebleven en buiten bleef het maar regenen!

Bosnië-Herzegovina

Ook hier begon het mooi.

De wegen naar het westen waren druk, maar mooi

Jajce was een mooie toeristische plaats. Daar hebben we een dag rust gehouden naast de supermarkt “Bingo”. Dat was ook ons enige uitstapje en Geert heeft zich daar prima vermaakt (-;

Kroatië

We fietsen door het vlakke gedeelte van dit land. Niet echt spectaculair.

In de kleine plaats Cigoc stikte het van de ooievaars. Er was een prachtige kleine camping waar we de boekenschrijfster “Ingrid Versteggen” tegen. Ze heeft reisboeken geschreven, onder andere: “Met de camper door Bosnië en Herzegovina”. Nu was ze bezig met het schrijven van en boek over noord Kroatië. De boeken zagen er prachtig uit. Ook hebben we contact gemaakt met 5 jonge belgen op de fiets. Ook dat was leuk om ze te ontmoeten. Ze worden nu door ons gevolgd op Strava…

Slovenië

In Ljubiana hebben we een fietstoer gemaakt met Baia Bkes. Dat is altijd leuk, want een gids fiets met een groepje rond en verteld van alles over wat er te zien is.

Italië

Het was hard werken in de Dolomieten. Veel klimmen, veel dalen. Maar we werden beloont door de prachtige bergen.

Oostenrijk

Dit is een georganiseerd land. Overal zijn fietspaden en iedereen zit op een elektrische fietst, nou ja, op een enkeling na dus…

Zwitserland

Maar een dag hebben we hier gefietst aan de Bodensee. Het was dus vlak en niet bijzonder. Het was de 2e dag dat we regen hadden, bijna de hele dag.

Duitsland, het zwarte woud

Duitsland is geordend en de meeste campings zijn gebaseerd op wantrouwen. bv, De douches en wc, zijn enkel toegankelijk met een sleutel, voor de douche moet je vaak apart betalen en je wordt in de gaten gehouden. Maar, daarentegen, alles is wel schoon en netjes, dat dan weer wel.

Aanvankelijk waren we van plan om dwars door het zwarte woud te fietsen, maar de klimmen waren zo steil en vaak onverhard dat we al snel besloten om richting Frankrijk te gaan.

Frankrijk

Snel waren we al in Straatsburg en tot onze verrassing konden we het gebouw van het Europees parlement in. Dat was erg leuk en zeer interessant

We hebben een nacht extra doorgebracht op een leuke franse camping. Jeu de boule was erg in en ze hadden ook stokbrood en wijn. We hebben daar, in de noord Vogezen ook een mooie wandeling gemaakt.

Weer is Duitsland

In Saarbrugge regende het voor de 3e keer tijdens onze fietstocht. Op de camping aangekomen kregen we een plaats dicht bij een afdak. Daaronder stond een aanhangwagen, maar ik mocht er niets opleggen!! Die was van haar. We mochten ook niet met de deuren slaan en toen we in de avond ons prutje kookte, mochten we de pan niet op het gras zetten (het was meer kiezel). De mevrouw had het druk om ons in de gaten te houden.

De volgende dag zijn we naar Trier gefietst. Dit was een mooie plaats maar de camping was wederom TE georganiseerd.

Door naar de Eifel

We kwamen over bekende wegen in de Eifel, Twee jaar geleden hebben we daar ook gefietst, toen op de racefiets, dus dat ging een beetje sneller.

Toen nog een dag langs de rivier de Rur en de laatste dag door Noord Limburg terug. Dat hadden we ook in een dag kunnen redden, maar mijn zadel brak af. We probeerde het nog te repareren maar na 3 keer gaven we de moet op. We zijn naar Reuver gefietst waar een mopperende fietsenmaker ons wel goed heeft geholpen met een nieuwe zadelpen en zadel. Dus eind goed, al goed.

Nu zijn we weer thuis.

Dat is een van de leukste dingen van vakantie: het thuiskomen.

Dit was een korte samenvatting van onze reis. meer verhalen willen we jullie graag persoonlijk vertellen. Tot snel allemaal.