Griekenland

Stroei, voei…. zo was het vroeger. Inmiddels is ook Griekenland net zo westers als Nederland en o zo dichtbij…. slechts een paar uur vliegen. Met de fiets doe je er iets langer over, dat dan weer wel. De prijzen zijn ook aardig western, in niet toeristische gebieden wel wat goedkoper.

Peloponnesos

Daar kwamen we op 12 juni aan, alweer 10 dagen geleden, maar het lijkt langer. In 3 dagen zijn we er door heen gefietst en we hebben 1 dag rust gehouden in Olympia. Hier een korte impressie.

Onthaal door gelovigen

Dag 1 en dag 2

Fietsen ging goed. Beide routes waren mooi. Volgorde van de foto’s klopt niet helemaal, maar als je het exact wil weten kun je het opzoeken in strava https://www.strava.com/athletes/2118621

Dag 3, Olympia.

Her was lekker warm daar. Ongeveer 40 jaar geleden zijn we daar ook geweest . We konden ons er weinig van herinneren. Oudheid is mooi, maar we zijn er snel doorheen gelopen, het is niet iets wat ons echt boeid.

Dag

Dag 4, over de brug.

Daar mocht je niet fietsen, maar we hebben ze over een poort getild, en zo is het gelukt zonder pondje de overkant te bereiken

Ongeveer 340 km en 4000 hoogte meters waren we op de Peloponnesos. Het waren 4 fantastische dagen.

Centraal Griekenland

Net voorbij de brug hebben we de tent opgezet bij een niet afgebouwd huis, aan de zee. Daar konden we zwemmen en bij de strandouche het zout eraf spoelen.

De eerste dag hebben we ons enorm moe gemaakt. We hebben 2300 hoogtemeters gemaakt en de laatste klim werd alsmaar steiler. Maar “wij kunnen dat” (-;

We vonden een schitterende plek aan een riviertje en hebben ons opgefrist in het water.

Tessalië

Ook de 2e dag was het hard werken. Gelukkig was het wat bewolkt en viel de hitte mee. Weer 1800 hoogtemeters en 77 km verder gekomen. Het was een mooie rit!

We hebben een gezegend onderkomen gevonden bij dit kerkje. Er was een waterbron bij waar we ons hebben opgefrist

Macedonië

Eerst hadden we een mooie afdaling. Daarna zater we “laag” en was het ontzettend heet. Iedere gelegenheid om af te koelen hebben we benut. Vooral watersproeiers voor het land waren heerlijk verkoelend.

Meteora

Dit zijn kloosters op rotsblokken en het is geweldig mooi. We hebben ons met de bus naar boven laten brengen en zijn naar beneden gewandeld. Het was veel te heet om nog iets anders te doen deze dag.

Weg uit de hitte pan

Om half 6 zijn we opgestaan om de hitte voor te zijn en dat was gelukt. Het was ern lange dag en we hebben de hoogste pas van Griekenland bedongen. Er waren geen auto’s te bekennen omdat de weg was afgesloten voor hun. Boven was het lekker koel, maar daar hebben we wel 2000 hoogtemeters voor moeten klimmen.

Daar stonden we onder een oude brug aan het water. De kikkers kwaakte luid en hebben ons goed wakker gehouden.

laatste volle dag in Griekenland

Vroeg opgestaan en weer verder op de dag dat onze kleinzoon 3 jaar werd en wij dat op afstand gevierd hebben met hem. Alleen hij begreep niet dat we niet bij hem waren… snik.

Nu zitten we weer laag. Het is hier hartstikke mooi maar ook veel te heet. Daarom hebben we besloten om morgen verder te gaan naar Albania, op 1000 meter hoogte, even weer iets frisse.