Verder met de boot

geplaatst in: Patagonië 2023 | 3

In Villa o Higgins hebben we een dagje rust gehouden. Even bijbloggen, even boodschappen gedaan voor de komende 3 dagen, de boot gereserveerdr en voor de rest hebben we helemaal niets gedaan.

Tarciso, Eduardo en Luciana zijn vanochtend al met de boot vertrokken. Ze hadden hun reservering netjes voor elkaar. Ik kon het niet afronden omdat ik al die tijd geen internet had. Camilla en Andreas hebben hun eindpunt bereikt en proberen terug te liften. Mocht het niet lukken dan nemen ze de bus. Ze hebben elkaar onderweg gevonden deze reis en kunnen het prima samen vinden als broer en jongere zusje.

Drie tentjes waren vertrokken, 3 koeien waren er in de ochtend bijgekomen.

Wij konden een dag later vertrekken samen met Lock.

6 uur in de ochtend waren we bij de haven, het allerlaatste eindpunt van de Carretera.
Met 10 toeristen werden we in een klein bootje gestopt. Fietsen op het dak, de bagage onder in het ruim.
Het vertrek
De watervallen
Hier zaten we nog op het dek.
De chauffeur van de boot. We waren ruim 4 uur onderweg. Hier spat het water tegen de ramen en was iedereen binnen.
Dit was het bootje, we waren veilig aan de overkant.
Uitchecken uit Chili
Vreselijke klim in het begin. De fiets moest ik naar boven duwen.
Lopend ging het sneller. Mark, een Amerikaan zie je nog in de verte lopen
Het tussenstuk ging sneller, tot we bij de grens van Argentinië kwamen.
Er was alleen nog een pad.

Lock bleek een geoefende mountenbiker te zijn.

Hij heeft me goed geholpen bij de steile stukken en river crossings.
Dit was het einde van de route en moesten we weer verder met de boot.
Het weer werd onstuimig. Ons tentje heeft de rukwinden gelukkig overleefd.

De volgende dag was erg spannend. De mannen van de grenspost vertelde ons dat er geen boot zou komen de eerste 2 dagen. We konden kiezen om nog 2 dagen met ons tentje daar te staan of om te beginnen aan een wandeling van 12 km die vrijwel onmogelijk zou zijn voor fietsers. Er was nog wel een kansje dat de boot zou komen….

We hadden ons voorbereid aan het ergste scenario om aan de wandeling te beginnen maar we hoopte, samen met Kim uit Zuid-Korea en Mark uit Amerika op de boot.

In de verte zagen we een wit stipje aankomen, daarna was het weer weg…
Maar het stipje werd steeds groter! En ja hoor, de catamaran kwam ons ophalen.
Ook Kim was erg opgelucht. Dat de overtocht van slechts 1 uur, 50 dolar pp kosten, vonden we geen probleem
Onderweg

Lock besloot de wandeling te rennen en wij hebben zijn fiets meegenomen. Binnen 2 uur had hij de wandeling voltooid, tja 24 of 64…. het is ook wel een groot verschil.

We hadden nog een prachtige fietstocht van 35 km. Wel erg slecht wegdek maar met een stevige wind in de rug.

In El Chaten zijn we op zoek gegaan naar onze vrienden. Eduardo kwamen we tegen op de fiets. Hij vertelde dat Luciana was begonnen aan een bergtocht van 3 dagen, Tarciso zat op de camping en hij ging ” into the wild”. Lock besloot om met hem mee te gaan.

Wij kozen voor de camping. Zelden in mijn leven heb ik zo’n fijne douche gehad met heet water en een dikke straal, wouw!

Tegen de avond kwamen we Tarciso weer tegen en heeft hij een hapje meegegeten. Hij heeft alweer een nieuwe vriend waar hij vandaag mee de bergen ingaat en morgen terugkomt.

De groep is een beetje uit elkaar gevallen….

Vandaag zijn we heel rustig aan begonnen en hebben we eerst onze tent verplaatst zodat deze minder wind zou vangen. Daarna zijn we gaan wandelen